Skulle du være gået glip af en eller flere af præsentationerne på dagens borgermøde på DOKK1, så kan du finde dem lige her på denne side.
Høringsperioden hos Trafikstyrelsen: 4. april til 31. maj 2024 (deadline)
Høringssvar stiles til vvm@trafikstyrelsen.dk – angiv “journal nr. 2021-000267” som emne.
Høringsmaterialet hos Trafikstyrelsen:
https://www.trafikstyrelsen.dk/vvm-liste/2024/apr/hoering-af-supplerende-miljoekonsekvensrapport-for-udvidelse-af-aarhus-havn
Høringscaféer:
– Fredag d. 3. maj kl. 15-17 i Sager der Samler, N.J. Fjords Gade 2 bygning D
– Tirsdag d. 7. maj kl. 17-19 i Cafe Mellemfolk, Mejlgade 53 – midterbygningen, 1. sal
– Mandag d. 13. maj kl. 16-18 i Sager der Samler, N.J. Fjords Gade 2 bygning D
Personer fra ‘havnegruppen’ er værter, vil kunne svare på spørgsmål og hjælpe med, hvordan man praktisk/formelt indsender sit høringssvar. Der er kaffe på kanden!
Overvej evt. også at underskrive borgerforslaget om at udskyde udvidelsen af Aarhus havn indtil sundhedskonsekvenserne er kortlagt. Høringssvar til Trafikstyrelsen er dog vigtigst!
Præsentationer fra borgermøde:
Her er forslag til høringssvar med forskellige temaer:
- Havnen har IKKE gennemført nogen analyse af optimeringspotentiale. Send dette tema som høringssvar.
- Der er intet gjort for at undersøge hvor meget plads, der kunne frigives, hvis man flyttede alle lejere, der ikke har havnerelateret aktivitet til andet erhvervsområde i Aarhus – fx til den planlagte Dry Port.
Kan gøres over tid. Send dette tema som høringssvar. - Rambølls behovsanalyse spår vækst på stort set alle områder – hvis vi ser på alt andet end containere. Der bør yderligere tages højde for at DLG, der har udgjort mere end 40 % af alt andet, vil flytte til Skærbæk. Vi vil se, at Rambølls estimater er helt uden hold i virkeligheden. Send dette tema som høringssvar.
- Der er ikke taget højde for Mærsks stop for anløb af mainliner. Send dette tema som høringssvar.
- Der er ikke taget højde for at gøre noget med andelen på 30-40 % af tomme containere – hvilket i øvrigt helt automatisk vil forsvinde, når ophør af anløb med mainliner kommer. Send dette tema som høringssvar.
- Økonomisk har vi meget aktuelle eksempler – Frederikshavn og Hanstholm – hvor overinvestering og urealistiske behovsprognoser fører de kommunale ejere i økonomisk uføre. Send dette tema som høringssvar.
- Der bør forlanges en ledelseserklæring fra Mærsk, hvoraf fremgår, at de mener, der er behov for mere areal. Send dette tema som høringssvar.