Foreningens overordnede mål er at beskytte havmiljøet og Aarhusbugten. Vi tænker, der ødelægges så meget skøn natur og så meget havmiljø, at det må være noget nær sidste udvej at udvide i bugten. Derudover er vi naturligvis imod al unødvendig udledning af CO2.

En udvidelse af Aarhus Havn vil have stor negativ effekt for havmiljøet. Dels vil et relativt sundt havmiljø blive ødelagt, der hvor havneudvidelsen skal udgraves og anlægges. Dels vil alt liv blive dræbt, der hvor det opgravede sediment bliver klappet.

Der er en hel række grunde til, at det slet ikke er nødvendigt at udvide havnen. Det har naturligvis fået vor modstand til at stige endnu mere:

1) Havnens mængdefremskrivninger er helt urealistiske (klik for at uddybe)

Der var et kortvarigt forbrugspeak af importvarer under Corona, men nu er folks forbrugsmønstre blevet normale igen. Vi ser i år et fald i mængderne på ca. 10%. Se også denne artikel om at containerskibe ligger stille pga. manglende arbejde. Derudover vil geopolitiske spændinger medføre, at virksomheder trækker produktion hjem fra Fjernøsten ( primært Kina ).

Endelig vil der ske en forøgelse af containerimport til Fredericia. Mærsk er begyndt at anløbe Fredericia med Laura Mærsk fra 1. november. Fredericia Havn tæt forbundet via banespor med et kæmpe distributionscenter i Taulov. Det er meget mere centralt for hele DK. Desuden udvides containerterminalerne i Kalundborg og København for tiden. På sigt vil Aarhus uundgåeligt miste andel. Mængderne til/fra Danmark vil fordele sig mere ligeligt på de fire havne.

2) Den eksisterende terminal er slet ikke moderne indrettet (klik for at uddybe)

Blot med andre krantyper og mere kompakt stabling af containere kunne man fordoble kapaciteten på den eksisterende terminal. Dette er faktuelt dokumenteret. Fx med et containertårn eller endnu bedre med moderne automatiske stablingskraner.

3) Havnen opkræver for lidt for opbevaring af tomme containere (klik for at uddybe)

Det er havnens politik næsten ingenting at opkræve for firmaer, der lader tomme containerne stå i lang tid på terminalen. Fx får Jysk måske havemøbler hjem tre måneder før de skal sendes ud i butikkerne. Så er det billigere for Jysk at lade containerne med havemøbler bliver stående på havnen i de tre måneder, end at hente dem ind i eget distributionscenter. Hvis man forlangte en rimelig pris ville langtidsopbevaring stort set ophøre – også langtidsopbevaring af tomme containere.

4) Havnen har ingen strategi, der beskriver, hvad de vil fokusere på – de går efter nærmest alt (klik for at uddybe)

En fornuftig ledelse ville lægge en strategi, hvor man skærer de mindst lønsomme aktiviteter fra og fokusere fuldt på det, man vil være bedst i branchen til. Det vil yderlige gøre nogle af arealerne fri.

5) Man har tilladt mange ikke-havnerelaterede aktiviteter dernede, som også optager unødvendig plads (klik for at uddybe)

Det er fx en synshal til lastbiler, en trucker tank, en virksomhed, der reparerer defekte containere og flere til – alle disse ting burde ligge på en dry port udenfor byen

Stop havneudvidelsen! Beskyt havmiljøet! Støt vores kamp for havmiljøet ved at melde dig ind i foreningen.

Se mere om havneudvidelsen her